[Prezi -esitys]


 

Riihikallion koulun tieto- ja viestintätekniikan taitotasotavoitteet oppilaille


 
 
Taitotasotavoitteet esikoululaisille
 
  • Oppilas harjoittelee tietokoneen käynnistämistä ja sammuttamista
  • Oppilas harjoittelee oman etunimen kirjoittamista näppäimistöllä
  • Oppilas harjoittelee hiiren käyttöä (esim. Ekapeli Eskari)
  • Lataa Ekapelit

 
 
Taitotasotavoitteet vuosiluokille 1 ja 2
 
  • Oppilas osaa noudattaa annettuja ohjeita ja edetä niiden mukaisessa järjestyksessä käyttäessään tietokonetta.
  • Oppilas osaa tunnistaa tietokonelaitteiston osat ja tietää niiden merkityksen (esim. keskusyksikkö, näyttö, näppäimistö, hiiri & tulostin).
  • Oppilas osaa käynnistää ja sammuttaa tietokoneen.
  • Oppilas osaa käynnistää ja sulkea tarvitsemansa ohjelmat.
  • Oppilas oppii käyttämään hiirtä sekä yleisimpiä näppäimistön toimintoja.
  • Oppilas osaa kirjoittaa ja korjata tekstiä tekstinkäsittelyohjelmalla ja tallentaa sen opettajan tukemana.
  • Oppilas tutustuu koulussa käytössä oleviin opetusohjelmiin (esim. Ekapelit).
  • Oppilas tutustuu piirto-ohjelman käyttöön (esim. Paint).
  • Oppilas harjoittelee kuvamateriaalin tuottamista (esim. kännykkä tai digikamera).
  • Oppilas tutustuu opettajan ohjaamana Internet-sivustoihin ja tiedonhankintaan.
  • Oppilas tutustuu nettietiketin perussääntöihin.

 
 
Taitotasotavoitteet vuosiluokille 3 ja 4
 
  • Oppilasta ohjataan käyttämään näppäimistöä kahdella kädellä.
  • Oppilas osaa käyttää useampaa ohjelmaa samanaikaisesti ja tutustuu leikepöydän käyttöön (esim. Word, Paint ja internet-selain).
  • Oppilas kirjoittaa tekstiä prosessina ja kopioi, leikkaa ja liittää tekstiä.
  • Oppilas osaa tallentaa ja tulostaa kirjoittamansa tekstin.
  • Oppilas tutustuu internet-selaimen ja sähköpostin peruskäyttöön (esim. Moodle).
  • Oppilas tutustuu käyttöjärjestelmän apuohjelmiin ja peleihin (esim. ääninauhuri, muistio ja laskin).
  • Oppilas piirtää kuvia piirto- tai kuvankäsittelyohjelmalla (esim. Paint tai älypuhelinsovellukset).
  • Oppilas tutustuu kuvankäsittelyn alkeisiin (esim. Paint, GIMP, Sumopaint.com, PowerPoint tai älypuhelinsovellukset).
  • Oppilas osaa hakea Internet-sivustoja opettajan ohjeiden mukaisesti.
  • Oppilas tutustuu Internet-hakukoneiden käyttöön (esim. Google).
  • Oppilas tuntee nettietiketin perussäännöt (mm. omien henkilötietojen käytön vaatimukset ja riskit) ja noudattaa niitä.
  • Oppilas tutustuu erilaisiin viestinnän välineisiin (mm. älypuhelin, verkkolehti, dokumenttikamera, video, opetuksen keskustelupalstat).
  • ( Oppilas tutustuu verkko-oppimisympäristön käyttöön (esim. Edison / Moodle). )

 
 
Taitotasotavoitteet vuosiluokille 5 ja 6
 
  • Oppilas opettelee käyttämään itsenäisesti tietokonetta opiskelussaan.
  • Oppilas käyttää itsenäisesti tietokoneen oheislaitteita, kuten tulostinta.
  • Oppilas tutustuu tiedostonhallinnan perusteisiin (esim. kansiot, muistitikun käyttö, tiedostojen avaaminen, tallentaminen ja siirtäminen).
  • Oppilas opettelee laatimaan pienimuotoisia graafisia tuotoksia (mm. kortit, julisteet ja mainokset).
  • Oppilas tutustuu sivu- ja kappaleasetuksiin tekstinkäsittelyohjelmassa.
  • Oppilas tutustuu taulukoiden käyttöön tekstinkäsittelyohjelmassa.
  • Oppilas tutustuu esitysgrafiikkaohjelmaan ja opettelee laatimaan sillä pienimuotoisen esityksen opettajan tukemana.
  • Oppilas osaa tuoda kuvan tai objekteja tekstiin ja muuttaa niiden kokoa ja paikkaa sekä rivittää tekstiä niiden ympärillä.
  • Oppilas osaa digitaalikameran peruskäyttöä.
  • Oppilas osaa yksinkertaista kuvankäsittelyä.
  • Lataa GIMP
  • Oppilas tutustuu erilaisiin tallentamismuotoihin ja niiden merkitykseen (esim. tekstitiedoston tallennus doc-, pdf- tai txt-muotoihin & kuvien tallentaminen jpg-, png- tai gif-muotoihin).
  • Oppilas tutustuu äänenkäsittelyyn (Esim. nauhoitus & muokkaus Audacity -ohjelmalla)
  • Lataa Audacity
  • Oppilas osaa käyttää sähköpostia.
  • Oppilas tunnistaa työergonomian merkityksen.
  • Oppilas osaa tehdä esityksen/yhteenvedon ajatuksistaan (mm. ajatuskartta).
  • Käsitekartan teko webissä
  • Oppilas osaa kerätä tietoja, järjestää, luokitella ja esittää niitä tarvittaessa yksinkertaisena kaaviona.
  • Oppilas osaa arvioida ja tulkita kriittisesti eri tietolähteiden välittämää tietoa.
  • Oppilas osaa hakea tietoa tietokannoista (esim. kirjasto).
  • Oppilas tutustuu pilvipalveluiden käyttöön (esim. Google Drive)
  • Google Drive
  • Oppilas osaa käyttää hakukoneita ohjatusti ja arvioida hakutulosten luotettavuutta.
  • Oppilas käyttää erilaisia viestinnän välineitä ja hyödyntää niitä tavoitteellisesti.
  • Oppilas pyrkii ymmärrettävään ja vastaanottajan saavuttavaan viestintään.
  • Oppilas osaa suojautua haitalliselta materiaalilta tunnistamalla uhkia ja toimimalla ohjeiden mukaan.
  • Oppilas tuntee tekijänoikeusasioiden pääperiaatteet.
  • Oppilas tunnistaa teknologiaan liittyviä eettisiä ja moraalisia kysymyksiä.
  • Oppilas tunnistaa ja ottaa huomioon sähköisen viestimen tarjoamat mahdollisuudet ja uhat.
  • Oppilas tutustuu tietoturvan perusperiaatteisiin (mm. palomuuri ja virustorjunta).
  • Virusten ja vakoiluohjelmien tarkistus F-Securella [pdf]

 
 
Taitotasotavoitteet vuosiluokalle 7
 
  • Oppilas tuntee tietokonelaitteiston pääosat sekä käyttöjärjestelmän perustoiminnot (tiedoston avaus, tallennus oikeaan kansioon, tulostus) (7.lk ATK)
  • Oppilas osaa tehdä tekstinkäsittelyohjelmalla oman pienimuotoisen tuotoksen (7.lk ATK)
  • Oppilas tutustuu taulukkolaskentaohjelmaan (esim. peruslaskutoimitukset, kaaviot yms) (7.lk ATK)
  • Oppilas osaa tehdä esitysgrafiikkaohjelmalla omavalintaisen esityksen (7.lk ATK)
  • Oppilas osaa käyttää sähköpostiohjelman perustoimintoja ja lähettää liitetiedostoja (esim. viestin lähetys usealle vastaanottajalle, kaikille vastaaminen, viestin edelleen välittäminen, luonnoksen tallentaminen) (7.lk ATK)
  • Oppilas tutustuu multimedialaitteisiin koulun tarjoamien mahdollisuuksien mukaan (7.lk ATK)
  • Oppilas osaa kiinnittää huomiota ergonomiseen työskentelyyn ja ymmärtää ergonomian merkityksen työskentelyssä (7.lk ATK)
  • Työpisteen ergonomia
  • Hakukoneen käytön perustoiminnot, tiedon kriittinen arviointi (7.lk ATK)
  • Google-haun perusasiat
  • Hakeminen Googlessa
  • Tiedonhaku Internetistä [pdf]
  • Netiketti (internetin käyttäytymissäännöt, yhteistyö- ja vuorovaikutustaidot) (7.lk ATK)
  • Netiketti
  • Oppilas osaa ilmaista itseään monipuolisesti ja vastuullisesti verkkoviestimissä sekä tulkita muilta tulevaa viestintää (OPO, AI, kielet)
  • Oppilas osaa noudattaa tietoturvan periaatteita kaikessa työskentelyssään ja osaa suojautua haitalliselta materiaalilta suojaamalla itsensä ja tietokoneensa (7.lk ATK)
  • Tietoturva (osaa turvata itsensä ja yksityisyydensuojansa, varmuuskopiointi) (7.lk ATK)
  • Oppilas osaa tekijänoikeuksien perusteet (7.lk ATK)
  • Tekijänoikeuden ABC [pdf]

 
 
Taitotasotavoitteet vuosiluokalle 8
 
  • Oppilas hallitsee tekstinkäsittelytaidot (tekstinkäsittelyohjelman käyttöliittymä, yleisimmät valikot ja niiden toiminta, tekstin muotoilu sekä tallentaminen että tulostaminen (AI)
  • Oppilas osaa tuottaa omaa tekstiä ja kuvaa sisältävän esityksen (esim. Word, PowerPoint, Prezi) (UE, KE, GE)
  • Oppilas osaa taulukkolaskentaohjelman yleisimmät toiminnot ja osaa tehdä kaavion (MA)
  • Oppilas osaa tehdä esitysgrafiikkaohjelmalla esityksen opintoihinsa liittyen sekä esittää sen dataprojektoria käyttäen (UE, KE, GE)
  • Oppilas osaa käyttää digikameraa, siirtää tiedostot tietokoneelle ja muokata niitä kuvankäsittelyohjelmalla (esim. GIMP) (IT, KU, KE, kielet)
  • Oppilas tuntee tietoverkkojen käytön mahdollisuudet sekä niihin liittyvät uhat (AI)
  • Oppilas ymmärtää viestinnän erilaisia lähtökohtia ja tavoitteita ja osaa tulkita myös verkkoviestintää näistä lähtökohdista käsin (AI)
  • Netiketti (oppilas osaa antaa verkossa palautetta ja hyödyntää itse saamaansa palautetta, osaa käyttäytyä eettisesti, hyviä käytöstapoja noudattaen ja sääntöjä noudattaen) (AI)

 
 
Taitotasotavoitteet vuosiluokalle 9
 
  • Oppilas osaa tehdä monipuolisen kirjoitelman tekstinkäsittelyohjelmalla, esitelmän tai esityksen esitysgrafiikkaohjelmalla tai multimediatyön ja esittää sen muille dataprojektorin kautta (AI, GE)
  • Oppilas osaa tehdä taulukkolaskentaohjelmalla laskentakaavoja, useampia tauluja ja linkityksiä sekä erilaisia kaavioita (MA)
  • Oppilas tuntee tietokantojen merkityksen tiedon varastoina ja kuinka niitä yhteiskunnassamme käytetään. Oppilas osaa hakea tietoja tietokannasta eri hakumenetelmillä (AI, GE, MA, YH)
  • Oppilas osaa muokata digitaalista (video)kuvaa kuvankäsittelyohjelmalla sekä liittää sen muilla ohjelmilla tehtyihin esityksiin (KU, KE)
  • GIMP-ohjeet
  • Oppilas osaa käyttää mobiiliteknologiaa opiskelussaan (kaikki)
  • Oppilas osaa vertailla, valikoida ja hyödyntää eri lähteistä saamaansa tietoa, ymmärtää lähdekritiikin ja lähteiden merkinnän merkityksen (AI, GE, kaikki)
  • Oppilas ymmärtää tietojen syötön merkityksen nettilomakkeessa ja kuinka niitä voidaan käyttää hyväksi esim. kaupallisesti (OPO)
  • Oppilas ymmärtää sosiaalisen median hyödyt ja haitat (AI)
  • Oppilas ymmärtää ja kunnioittaa sananvapautta myös verkossa viestiessään (AI)